Success Quotation

Nothing can stop the man with the right mental attitude from achieving his goal; nothing on earth can help the man with the wrong mental attitude.
Thomas Jefferson

Saturday, May 14, 2011

Laporan Perbarisan Unit Beruniform IPG Kampus Rajang 2011


Pada hari Rabu yang lalu ,bersamaan dengan 2 March 2011, perbarisan Unit Beruniform IPG Kampus Rajang telah diadakan. Perbarisan tersebut telah diadakan pada jam 7.00 pagi.

Pada hari tersebut adalah giliran untuk Bulan Sabit Merah Malaysia(BSMM) untuk mengendalikan majlis. Dinah Nabilah Syukur Hamidi selaku komandan minggu ini memberi hukuman statik untuk berkumpul, berbaris dan bersiap sedia. Pensyarah yang hadir adalah Encik Mc Nair Kudang, Puan Florina Sigay, Encik George Berundang, Encik Ling Hau Ching, Puan Liong Lina, Encik Ismail Saliyan dan En Mat Kamal Bin Abdul Majid.
Setiap IC unit beruniform melaporkan jumlah platun masing-masing. Pengakap seramai 66 orang, TKRS seramai 48 orang, Bulan Sabit Merah Malaysia seramai 63 orang dan Pandu Puteri seramai 55 orang. Jumlah keseluruhan ialah 232 orang pelajar. Saudari Dinah Nabilah melaporkan kekuatan platun kepada pensyarah yang bertugas, Encik Mc Nair Kudang.

Seterusnya, perhimpunan diteruskan dengan nyanyian lagu Negaraku, lagu Ibu Pertiwiku dan Rajang Berbakti. Selepas nyanyian, wakil daripada BSMM iaitu Mohamad Faiz menyampaikan pidatonya yang bertajuk “Kokurikulum dan kebaikannya”.


Acara diteruskan dengan ucapan dari Ketua unit Kokurikulum, Encik Mc Nair. Beliau mengingatkan para pelajar tetang tatacara pemakaian untuk berpakaian dalam unit beruniform. Kebanyakan pelajar tidak memakai pakaian yang lengkap. Beliau juga turut memetik petikan pidato pelajar iaitu “melentur buluh biarlah dari rebungnya”. Pelajar seharusnya mempunyai jati diri yang kuat dalam membentuk diri sebagai seorang guru. Seterusnya beliau mengumumkan bahawa KAGUM Unit Beruniform akan diadakan pada bulan Ogos. Pemilihan pelajar akan dilakukan oleh pensyarah penasihat. Beliau juga menegur para pelajar yang kurang meluangkan masa untuk bersukan di gelanggang IPG. Cadangan daripada pelajar untuk mengadakan perlawanan persahabatan juga belum diterima. Encik Mc Nair juga mengingatkan para pelajar supaya berbangga dapat menjadi seorang guru pada masa akan datang.

Perhimpunan bersurai pada pukul 7.25 pagi selepas komandar Dinah Nabilah meminta kebenaran daripada pensyarah bertugas.

Laporan disediakan oleh,
MARWYN WAHYUNI MANSOR
Setiausaha BSMM
Institut Pendidikan Guru,
Kampus Rajang.
2 MARCH 2011

No comments:

Post a Comment